Min lägenhet
Ansvar
Förenklat kan man säga att allt inne i lägenheten är bostadsinnehavarens ansvar, medan allt utanför och underliggande är föreningens ansvar.
Du ansvar t ex. för golv, dörrar, köksinredning, spis, kyl, frys, badrumsinredning, kakel, wc, kranar, el-central och elkontakter. Allt detta bestämmer du själv över och kan ändra och byta ut. Om något går sönder så är det också ditt ansvar. Därför är det viktigt att hålla god uppsikt på detta så att allt fungerar som det ska. Föreningen ersätter inga delar som ligger på ditt ansvar. Det finns dock en del gränsfall där det kan vara lite oklart var ansvaret ligger.
Föreningen ansvarar i regel för alla avlopp. Vattenlås och golvbrunnens rensning ansvarar du själv för. För att undvika vattenskador på golv, eller i värsta fall djupare ner i bjälklaget, bör diskmaskiner och kyl/frysar kontrolleras regelbundet. Se till att ni har droppskydd/läckageskydd under diskmaskin samt kyl/frys för att tidigt kunna upptäcka läckage.
Föreningen ansvarar för utsidan av alla fönster, men glas, tätning, persienner och invändig målning får du själv ta hand om. Den vita färgen som ska användas till alla snickerier inklusive fönster heter Servalack - tillverkare: Alcro. Färgkoden är 0502Y.
Värmeelementen ansvarar föreningen för och man får därför själv aldrig ändra dessa utan tillstånd. Däremot kan man själv lufta elementen men det är viktigt att bara släppa ut luft, inte vatten, för annars påverkar det lägenheterna under och ovanför din lägenhet.
Lägenhetens dörrar, ytterdörr inkl. lås samt innerdörrar är medlemmens ansvar.
Andrahandsuthyrning
Andrahandsuthyrning ska alltid godkännas av styrelsen. Blankett för ansökan kan du ladda ner här. Styrelsen sammanträder ca 1 gång/månad och kommer då att ta upp ärendet för beslut. Föreningen godkänner inte korttidsuthyrning typ Airbnb. Kostnader för administration av andrahandsuthyrning faktureras den uthyrande medlemmen.
Tv och bredband
Grundutbud från Tele2-play (ca 8 kanaler) ingår i avgiften. Tele2
Bredband från Ownit/telenor på 250 Mbit/s Ownit/Telenor
Uppgradering till ökade bredbandstjänster: Uppgradering är möjligt vad gäller bandbredd och utbud. Våra leverantör av dessa tjänster: Tele2 och Telenor/Ownit har ytterligare information om kostnader.
Diverse
Är det strömavbrott i din lägenhet: Kolla först säkringarna i lägenheten och jordfelsbrytaren. Om det inte är fel där så kan det vara en huvudsäkring till din lägenhet som slagit ifrån i el-centralen i källaren – kontakta styrelsen så hjälper vi dig.
Renovering – Ta alltid kontakt med styrelsen innan du börjar renovera din lägenhet. Läs mer om renovering här.
Golvvärmen i badrummet är en så kallad komfortvärme som finns i de flesta av Stora Kvinns badrum. Det är alltså inte någon traditionell golvvärme som sköts helt isolerat. Man kan reglera den med en väggtermostat, motsvarande de som sitter på lägenhetens element. Golvvärmen samarbetar således med samtliga värmekällor i lägenheten.
Köksfläkten är en del av ventilationssystemet i vår fastighet och byts en fläkt ut påverkas hela systemet. Läs mer om köksfläkten på denna sida.
Saknar du din avi för månadsavgiften, ring vår förvaltare – Fastum, på tel: 018-56 32 40. Eller logga in på mina sidor hos Fastum, där ser du dina avier: Fastum AB (Bank-ID krävs för inloggning)